Een warme kerst. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lobke Summeren - WaarBenJij.nu Een warme kerst. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lobke Summeren - WaarBenJij.nu

Een warme kerst.

Door: Lobke

Blijf op de hoogte en volg Lobke

07 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Lieve familie en vrienden,

Het mag eigenlijk niet meer maar toch nog een heel gelukkig, mooi en gezond 2013 toegewenst. De feestdagen zijn weer achter de rug en het werk is weer begonnen. De afgelopen paar weken hebben we een heerlijke vakantie gehad, eerst natuurlijk de Garden Route (een fantatische roadtrip) en daarna kerst en oud en nieuw gevierd.

Toen we de 22e terug kwamen in Cape Town en in ons hotel voelde het weer helemaal als thuis. ’ s Avonds zijn we nog even naar mercury geweest, dat is een kroegje bij ons in de straat dus lekker dichtbij. Hier trad de band Crash Car Burn op, leuke rock muziek waar de diehard fans goed op los gingen.

Nadat we de dag van kerstavond heel de dag op stage hadden doorgebracht bezig met ons reisverslag over de Garden Route te schrijven werden we ’ s avonds uitgenodigd om bij een vriend van ons Parth in zijn restaurant te komen eten. Hier hebben we ons kerst maal genutigd, heerlijke indiaanse curry.

Eerste kerstdag hebben we heel vreemd op het strand doorgebracht, het is toch best wel raar om kerst te vieren bij ±30 graden in je bikini. Het echte kerst gevoel hadden we dan ook niet, maar gelukkig liep er wel een Nederlandse kerstman op het strand rond, met jas, broek en muts. Een vriendin van ons Dee had ’ s middags een familie lunch maar wou de avond wel met ons doorbrengen dus zij heeft ons opgehaald bij het strand om vervolgens naar haar villa te gaan. Nouja, niet echt haar villa maar ze werkt als aupair en de eigenaren van het huis waren met de feestdagen op vakantie en terwijl zij weg waren moest Dee op het huis passen. Dee zit ook bij de couch surfing groep en zei had op de website gelezen dat er ergens een braai gehouden werd waar we misschien ook wel naar toe konden gaan. Dit leek ons een goed idee dus even snel al het zand afspoelen in de super luxe douche en vervolgens boodschapjes gedaan voor de braai. Maar terwijl we onze boodschappen aan het doen waren kregen we een berichtje dat de braai niet vandaag was maar gisteren. Oeps foutje, dus toen maar weer terug naar de villa en daar lekker alles opgegeten. Later kwam ook het broertje van Dee met nog wat vrienden langs om te zwemmen en daarna hebben we nog even van het uitzicht genoten op het strand. Owja, waar ik mijn telefoon voor een half uur kwijt was omdat hij ergens was ingegraven in het zand. Naar 16 gemisten oproepen had ik hem eindelijk terug gevonden net optijd voordat er een mega golf mijn geliefde bb mee zo nemen de oceaan in.

Tweede kerst dag. In eerste instantie zouden we eigenlijk naar kaap de goede hoop gaan maar door wat miscomunicaties ging dit niet door en zijn we maar naar waterfront gelopen. Hier was het natuurlijk super druk omdat iedereen vrij was. ’ s Avonds hebben we gebraaid met onze huisgenootjes Linde en Johan, dit was ook erg gezellig om gewoon lekker in de achtertuin te kletsen en eten.

Owja, zou ik het nog bijna vergeten ook. Mijn super lieve vriendinnetjes hadden een sinterklaas/kerst pakket opgestuurd maar door de drukte en afstand kwam deze pas na kerst aan. Maar we hebben nu wel een hele mooie kerstboom staan met lampjes, ballen en zelfs een kerststal. Toch nog een beetje het kerst gevoel in huis. Nog heel erg bedankt allemaal! =D

Verder hebben we tijdens onze vakantie nog wat culturele dingen gedaan zoals castle of good hope bezocht en naar het district six museum geweest. Castle of good hope stelde eigenlijk niet zo heel veel voor, maar de kleine tentoonstellingen die ze in het kasteel hadden opgesteld waren wel heel interessant en ging voornamelijk over de tijd van de VOC. Het district six museum is echt twee straten verder op vanaf het hotel en dit gaat over de verhuizingen van alle donkere mensen in de jaren 60.

Op de 28e was het volle maan en het is een soort traditie hier om met volle maan Lion’s Head te beklimmen omdat deze dan voldoende verlicht is om in het donker terug te lopen. Helaas waren wij niet de enige met dit super plan want het was file lopen op de berg. Ik heb volgens mij nog nooit zoveel mensen op een berg gezien behalve misschien ooit op wintersport bij de skilift. We gingen met een een best grootte groep van allemaal couch surfers. We hebben de top bereikt alleen was het zo bewolkt dat het uitzicht niet geweldig was. Gelukkig hadden we voor de terug weg wel wat zaklampen want over een hike die normaal gesproken 45 min duurt deden wij nu 2 uur! We stonden soms gewoon stil in de file van mensen. Maar als het goed is krijgen we nog 5x volle maan dus dan nog maar een keer gaan en hopen dat het niet zo druk is en mooi open weer.
Na de hike waren we wel toe aan wat vocht dus op naar de kroeg! We bleven nog maar met z’n vieren over en besloten dat we het niet te laat zouden gaan maken. Naast de mercury bij ons in de straat zit ook de shack, we hadden hier al wel leuke verhalen over gehoord maar waren er eigenlijk nog nooit echt geweest. Dus om deze kroeg ook maar eens kennis met de brabantse gebruiken te laten maken gingen we hier iets drinken. Er hing een hele chille sfeer en ze draaide lekkere muziek. Overal stonden pool tafels en hang banken. Ook hadden ze tafelvoetbaltafels, Moniek en ik daagde de jongens (Hugh en Parth) uit voor een potje tafelvoetbal en ik denk dat ze er nu spijt van hebben dat ze op dat moment ja zeiden. Normaal gesproken ben ik hier echt heel slecht in maar Mo en Lo is een top team want we hebben denk ik wel 20 potjes gespeeld en gewoon alles gewonnen! Uiteindelijk zijn we natuurlijk pas naar huis gegaan wanneer de kroegen sloten maar het was ontzettend gezellig.

Op oudjaarsdag zijn we dan toch uiteindelijk naar kaap de goede hoop geweest. Eigenlijk stelt dit ook niet zo heel veel voor, er staat ergens een bord met cape of good hope en voor de rest is er niet zo heel veel te doen. Maar als je in Zuid – Afrika bent moet je natuurlijk ook bij kaap de goede hoop zijn geweest.
Voor oud en nieuw hadden we kaartjes gekocht voor de rooftop party in waterfront. Eenmaal hier aangekomen met de taxi die ons netjes voor de ingang afzetten zagen we al wel heel veel mensen buiten staan maar in eerste instantie dachten we dat dit de rij was. Het bleek uiteindelijke dus dat er nog helemaal niemand naar binnen mocht omdat de tent op instorten stond en bijna ging weg waaien. Na een tijdje buiten te hebben gestaan riep een van de securitie mannen dat iedereen aan de overkant van de straat moest gaan staan omdat de tent nu echt ging weg waaien en dat zou gevaarlijk zijn. Vanaf de overkant van de straat kon je goed zien hoe het doek (dak van de tent) los aan het wapperen was en bijna heel de steigers mee de lucht in trok. Na een tijdje wachten werd iedereen verzocht de parkeergarage in te gaan. Nou hier stonden we dan met honderen mensen in een kale parkeergerage op oud jaars dag, weg feestje dachten we. En inderdaad het feest werd gecancelled dus dit was wel even balen. We hoorden om ons heen al mensen over longstreet praten, dat is de groote uitgaansstraat hier in Cape Town dus we besloten om ook maar een taxi aan te houden en naar long street te gaan. Natuurlijk vroeg deze taxi chaffeur wel 3x het normale tarief maar we moesten toch hoe dan ook naar long street toe. Uiteindelijk in long street aangekomen hing er al wel meteen een feest stemming, allemaal mensen op straat aan het dansen en feesten. Wij zijn naar de dubliner gegaan, onze vaste stap kroeg. Hier was het weer als vanouds gezellig alleen helaas geen vuurwerk gezien dit jaar. Toch wel raar dat het hier een uur eerder 2013 was dan in Nederland en het vuurwerk en de oliebollen heb ik ook wel gemist dit jaar.

In een eerder reisverslag had ik het al over de haaien maar ook dit ging helaas niet door vanwege het weer. Ik vond het deze dag eigenijk nogal meevallen maar dit wordt gewoon verzet naar een andere dag dus geen probleem. En het geld voor de kaartjes van oud en nieuw krijgen we trouwens ook gewoon terug dus dat is wel een meevaller.

Verder zijn we nog naar Seal’s island geweest. Via groupon hadden we tickets gekocht voor een boottochtje van Hout bay naar Seal’s island voor maar liefst 3,45 p.p. in de haven van Hout bay zelf zagen we al best veel zeeleeuwen maar op het eiland waren er echt enorm veel. Je kon ze ook alwel ruiken vanaf een afstandje en ik heb ze niet geteld maar het moeten er wel 1000 zijn geweest. Er leuk om te zien hoe ze zich in het water voort bewegen en hoe ze spelen.

Nu is het einde toch al wel echt in zicht. Maandag gewoon weer naar stage en volle bak aan het werk. Ook al had ik er niet echt heel veel zin in omdat vakantie hebben ook heel fijn is, kijk ik er toch wel naar uit om weer aan de slag te gaan en echt met ons eigen onderzoek te beginnen. Door de week werken en dan uitkijken naar het weekend om weer leuke dingen te plannen. Om de vakantie periode toch nog even goed af te sluiten zijn we samen met de couch surfing groep naar een gratis park concert geweest niet zo heel ver van ons hotel vandaan. Het was een heerlijke zondag middag met goede muziek, picknickkleedjes en veel eten.

Ik zit nu op stage en heb toch nog even de tijd om een ik dacht “ kort “ verslagje te schrijven over de afgelopen weken maar ga hierna toch wel weer echt aan het werk hoor, voordat jullie denken dat ik hier alleen maar leuke dingen doe.
Zal iedereen op de hoogte houden van mijn onderzoek en ik hoop dat het allemaal gaat lukken.
Werkse allemaal en tot snel!

Xxxx

Lobke

• 07 Januari 2013 - 13:56

Claudia Maas:

Hoi Lobke
    De allerbeste wensen voor 2013.
    Het is altijd leuk om je verhalen te lezen.
    Veel succes met je onderzoek.
    Groetjes,Claudia

• 07 Januari 2013 - 14:07

Willeke:

hoi lobke, ook de beste wensen voor het nieuwe jaar.
    het is weer een mooi reis verslag, weer genoeg mee gemaakt.
    maak er iets leuks van, maar dat leukt al.
    gr de kluijtjes

• 07 Januari 2013 - 19:32

Corina:

Hoi Lobke

Weer een leuk verslag, dat van die telefoon is natuurlijk niet zo handig!!!!!!!!!!!!!
    Nu, het nieuwe jaar is begonnen, dus er weer tegen aan!!!!!!!!!!!!
    Succes met je stage opdracht.

Groetjes XXX

• 07 Januari 2013 - 22:10

Arjenne:

Heey Lob!

Het einde in zicht? Jij hebt dit jaar 2 x zomervakantie haha.. Maar goed om te horen dat het allemaal leuk, gezellig, warm, schitterend (en alle positieve bijvoeglijkwoorden is ;) ! Echt super leuk voor jou en Moniek:D. Geniet er maar lekker van en heel veel succes met je onderzoek!

xx

• 08 Januari 2013 - 12:21

Opa Oma:

Hallo Lopke

Het is weer leuk om alles te lezen wat je schijft.
    Ook bedankt dat je aan de verjaardag van Opa hebt gedacht.