Samen met paps en mams - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lobke Summeren - WaarBenJij.nu Samen met paps en mams - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lobke Summeren - WaarBenJij.nu

Samen met paps en mams

Door: Lobke

Blijf op de hoogte en volg Lobke

16 April 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Lieve familie en vrienden,

Het is dan eindelijk zo ver, papa en mama weten nu waar ik het over heb wanneer ik over Kaapstad vertel. Ze zijn hier inmiddels al een week en zijn vanochtend vertrokken op Garden route dus ik moet weer gewoon aan het werk. Over de week samen met papa en mama zal ik verder in mijn verslag schrijven.

Ondertussen is ons lieve huisgenootje van kamer 9 (Linde) al weer in Nederland. We hebben gelukkig nog wel leuke dingen samen kunnen doen zoals naar de film gaan, in een heel leuk oud klein bioscoopje waar je het kaartje nog in z’n huisje moet kopen je de popcorn in een papieren zakje krijgt. Verder zijn we ook nog gaan uit eten als een soort afscheidsdiner bij cafe Paradiso in Kloofstreet. Linde weet altijd van die leuke mooie restaurantjes te vinden en dat was nu weer zo, we zaten heel gezellig onder een verlichte boom buiten te eten. Daarna nog één drankje gedaan en toch maar een beetje op tijd naar bed want de volgende dag moest er weer gewoon gewerkt worden. Op vrijdag avond zijn we wel goed op stap geweest want we zouden die zaterdag niet in de stad zijn om uit te kunnen. Na een zeer gezellige en toch weer beetje bizarre avond heb ik wel tot half 2 in mijn bed gelegen. We werden ook pas om kwart voor 4 opgehaald voor ons Township tour weekend. Samen met Jeroen, Reinout, Janneke, Leandra, Shari en Moniek en nog veel meer studenten van 4exchange zijn we met de trein naar Guguletu gegaan.
In de trein werden we al prima vermaakt door een groep kinderen die muziek aan het maken waren en dansten door de trein. Eenmaal in Guguletu aangekomen liepen we met z’n alle naar het huis van Mama Nox. Hier waren een aantal Afrikaanse moeders al druk bezig met het avond eten, wij hadden nog een paar uurtjes de tijd om met al de kinderen te spelen. Echt super leuk om te zien hoe blij die kinderen zijn en je wordt echt van alle kanten besprongen. Vond het ook heel mooi hoe gastvrij we werden ontvangen en echt welkom geheten in de familie. Het was behoorlijk intensief met de kinderen spelen want ze wouden allemaal rondjes draaien en in je nek en op de foto natuurlijk, dat is ook iets wat ze echt geweldig vinden. Het bleef eerst bij poseren maar het duurde niet lang of iedereen was zijn camera kwijt aan een kindje. Na een paar uur was mijn batterij dus ook al bijna leeg en heb ik hem toch maar even terug gevraagd. Moniek en ik hadden ook kleine kado’tjes gekocht voor de kinderen, echt hele simpele dingen zoals knikkers, zweetbandjes, armbandjes en lipgloss voor de meiden. Ze waren hier zo blij mee terwijl het voor ons misschien niets voorstelt. Van al dat spelen was iedereen echt helemaal gebroken en gelukkig was het eten dan ook klaar, we kregen een typisch Afrikaanse maaltijd wat bestond uit maïspap, witten bonen in tomatensaus, koolsalade en een kippetje van de braai. Ik wou altijd al een keer die pap proberen en vond het dan ook erg leuk om een keer echt Afrikaans te eten, en natuurlijk zonde bestek gewoon met de blote handen. Heel eerlijk, het was echt lekker! De pap had niet zo heel veel smaak maar als je het samen at met de kool en bonen smaakte het prima, toch wel een beetje lastig hoor bonen eten zonder vork. Na het avondeten hebben we met z’n alle buiten nog iets gedronken en letterlijk gewacht tot het 10uur was en we eindelijk naar bed mochten, iedereen was gesloopt.
De grote groep was in kleinere groepjes opgedeeld voor het slapen, Moniek en ik sliepen samen met nog 4 meiden bij onze Mama. Het was ongeveer nog 5 – 10 minuutjes lopen van Mama Nox haar huis voordat we bij ons huisje aankwamen. Overnachten in een Township klinkt misschien niet heel aantrekkelijk maar we hadden echt een heel mooi huisje, het zag er allemaal heel schoon en verzorgd uit. Na nog een lekkere kop rooibos thee gingen we dan toch maar slapen en onze mama had gewoon haar bed aan ons opgeofferd en zij zou dan wel een nachtje op de bank slapen, eigenlijk vond ik het heel zielig maar toch ook wel heel lief. Gelukkig had ze wel echt een hele mooie en nette bank en was ze zelf ook niet zo heel groot dus ze heeft wel goed geslapen hoop ik. ’s Ochtends ging de wekker al weer vroeg, mama ging ontbijt voor ons maken en we moesten om 8uur bij Mama Nox haar huis zijn voor een workshop. Ons ontbijt bestond uit een soort brinta pap maar dan toch net iets minder lekker (dan maar heel veel suiker er over heen), en fat cakes! Nou dat was een stevig ontbijtje want fat cakes zijn niets minder dan onze Nederlandse oliebollen. Heel het huisje stonk om half 8 ’s ochtends al naar de visolie, heerlijk!
Vervolgens zijn we dus weer naar Mama Nox gegaan en hebben we zelf armbandjes mogen maken, ik ben nog nooit zo crea bea bezig geweest maar ben toch best wel trots op het resultaat al zeg ik het zelf. Vervolgens gingen we met onze tour guide naar een kerk om hier een kerkdienst bij te wonen. Het zag er niet echt uit als een kerk, het was meer een houten hutje met plastic en golfplaten in elkaar gezet, er hingen ook helemaal geen kruizen of afbeeldingen van Jezus of Maria. Ik vond het wel heel mooi om te zien hoe mensen hier nog zo sterk kunnen geloven en zo positief in het leven staan en altijd vrolijk zijn. We hebben heel veel liedjes gehoord en zelfs een beetje gedanst in de kerk. Het is een heel andere kerkdienst dan dat wij in Nederland gewend zijn. Na 2uur werd het toch wel tijd om onze tour voort te zetten en hebben we een rondleiding gekregen door Guguletu. Naast al het mooie wat we zien is het soms toch ook wel heftig en aangrijpelijk wat we allemaal tegen komen. Zieke mensen, mensen zonder huis, kleine baby’tjes die geen eten hebben. Ik ben heel blij dat ik met dit weekend ben mee geweest en heb er toch ook veel positieve dingen uit kunnen halen. Onze tour eindigde in Mzoli’s (braai plaats met eten, drinken, muziek), hier waren we al eerder geweest en het is er altijd een feestje dus dat was een mooie afsluiting. Het was er gezellig druk en de zon kwam ook nog even langs dus kon eigenlijk niet beter.

Aaahhh, maandag ochtend! Papa en mama landen bijna en ik ga ze ophalen met de auto van het vliegveld. Ik had verwacht dat ik zondag nacht niet zo goed zou slapen maar heb gelukkig toch heerlijk geslapen en kon ’s ochtends fris en fruitig naar het vliegveld rijden, helaas wel in de regen maar je zag het gelukkig al wel opklaren. Eenmaal bij het vliegveld aangekomen was ik bang dat ik te laat zou zijn want hoorde in de centrale hal al allemaal mensen Nederlands praten en het vliegveld was al 10 minuten geland, dus snel wandelend naar de aankomsthal en daar een hele lange 20 minuten staan wachten. Moniek had me al gewaarschuwd dat het wachten killing zou zijn en dat was het ook wel een klein beetje, ik heb het droog gehouden maar steeds als ik de deur open zag gaan voelde ik mijn hart weer in m’n keel. Je kunt je ogen ook niet van de deur afhouden omdat je dan bang bent dat je ze mist, op een gegeven moment dacht ik ja dat zijn ze zag namelijk een heel klein vrouwtje alleen deze had al grijs haar en dacht nou in die 5 maanden tijd zal mama toch wel niet helemaal grijs zijn geworden. Uiteindelijk waren ze het dan toch wel echt en heb ik toch ook wel een traantje moeten laten hoor. Inmiddels was het buiten al weer opgeklaard en kwam het zonnetje erdoor. Koffers in de auto gepropt en terug naar het hotel gereden. De eerste dag hebben we een stadswandeling gemaakt, boodschapjes gedaan en zijn we lekker uit eten geweest. Papa en mama hebben de eerste week heel de week bij ons in het appartement geslapen en ik had ze van te voren gewaarschuwd het is een studenten complex maar dat vonden ze niet erg en hopelijk is het ook wel meegevallen voor ze. Ze zullen ons nog missen denk ik op Garden route. Maar maandag avond toch maar een beetje op tijd erin na de film alles is familie want is was een lange vlucht voor paps en mams. De volgende dag had ik de hop on hop off bus gepland. Ze hadden een beetje regen voorspelt die dag maar alles bij elkaar mogen we toch niet klagen. Tijdens de bus tour zijn we uitgestapt bij Kirstenbosch - de botanische tuinen, Constantia – wine estate, Imizamo Yethu – Township Hout bay en in Hout bay. Bij Constantia wine farm hebben we heerlijk gelucht en mama en ik hebben een wijntje op, de bus chauffeur vond ons al wel erg gezellig en toen we bij de volgende stop weer wouden uitstappen loopt mama zo tegen de zijspiegel op en de bus chauffeur lag helemaal in een deuk.
De volgende stop was een Township in Hout bay, ook al was het maar een tocht van een klein uurtje het raakte papa en mama toch wel. Het verschil tussen arm en rijk hier in Afrika is enorm groot. In Hout bay hebben we nog een zeeleeuw gespot en op de terug weg naar Kaapstad hebben we weer lekker bij Mitchells in Waterfront gegeten.
Woensdag ochtend ging de wekker al vroeg want het was tijd voor de zonsopkomst vanaf Lion’s Head. Dit werd papa en mama hun eerste hike hier in Zuid – Afrika. Met onze huisgenootjes, Jeroen, Reinout en Shari hebben we een prachtige maar ook ijskoude zonsopgang gezien. En wat de hike betreft deden papa en mama het prima hoor, de volgende dag wel een klein beetje spierpijn maar dat is normaal. ’s Middags zouden we eigenlijk Robbeneiland gaan doen maar dit werd helaas afgezegd wegens technische problemen. Toen zijn we maar doorgereden naar Blouberg en daar een strand wandeling gemaakt (alsof we nog niet genoeg gelopen hadden) en vervolgens naar Stellenbosch om nog meer wijn te proeven, of toch maar even niet. Bij Spier een van de grootse wijn estate’s in Stellenbosch hebben we een lekkere kop koffie en thee op, wijn leek ons niet z’n goed idee omdat ik anders echt in slaap zou vallen. Donderdag was een hele mooie dag en omdat we al z’n drukke planning hadden hebben we deze dag lekker niets gedaan, een beetje bij het zwembad liggen, tosti’s eten bij de JC en chocolade taart bij Charlies bakery. Vrijdag stond een dagtripje naar Kaap de goede hoop op het programma. Op de heenweg via Muizenberg een surfdorpje en Simon’s town waar we pinguïns hebben gespot.
Bij kaap de goede hoop heb je veel dieren zitten maar ik had er de vorige keer helemaal geen gezien. Nu hadden we toch wel bijna de big 5 gespot, baboons, struisvogel, schildpad, antilope.
Vrijdag avond is de jeugd zoals papa en mama het zouden zeggen naar Cubana geweest voor één drankje en hebben we zaterdag een beetje kunnen uitslapen en daarna lekker ontbeten bij de Old Biscuit Mill. De mannen wouden heel graag surfen en het was zaterdag ook prachtig weer dus we zijn met z’n alle naar Muizenberg gereden en hebben daar lekker op het strand gelegen en een beetje naar onze surfdudes gekeken. Toen we weer terug in Kaapstad waren ben ik nog met papa en mama even naar Bo kaap geweest om mooie foto’s van geveltjes te maken want die had mama nog niet. Zaterdag weer een beetje op tijd erin want zondag ochtend was de Tafelberg aan de beurt, inmiddels was de spierpijn van Lion’s head al weer over dus tijd voor de volgende berg. Samen met kamer 59 (Janneke, Reinout en Jeroen) hebben we er ons aan gewaagd. Ik had de eerste keer al gezegd en nooooit meer maar als je hier bent moet je het toch gedaan hebben. Het was wel weer een klein beetje afzien maar we hebben het gehaald en ook papa en mama hebben de top bereikt, we waren zelfs sneller dan de vorige keer. Boven op de berg natuurlijk de nodige foto’s gemaakt en met de kabelbaan naar beneden, ik had nog niet in de kabelbaan gezeten dus dat was ook wel leuk. Het was net de pagode van de Efteling omdat de vloer van de cabine rond draaide. Het scheelde heel veel met omlaag lopen wat spierpijn betreft, ik had er nu helemaal geen last van terwijl de vorige keer ik wel 3 dagen mank heb gelopen.
Na de hike nog snel even een paar stokbroden scoren, douche en op naar Mzoli’s. Dit was ook een van de dingen die ik echt heel graag met papa en mama wou doen. We waren weer met een gezellige grote groep en zijn met het taxi busje naar Guguletu gereden. Hier bij de slager flink wat vlees in geslagen en bij het café de nodige Hunters besteld. De sfeer hing er al snel goed in en het was gelukkig niet te druk dus hadden een mooi plekje met tafel kunnen bemachtigen.
Mama had zelfs in de eerste 5 minuten dat we er waren al een gratis drankje gescoord. We stonden in het cafetje en toen herkende ze opeens een jongen waar ze 2 jaar geleden mee in de bus op wintersport heeft gezeten. Deze jongeman heeft toen die nacht mama en Claudia schijnbaar wakker gehouden (weet je dat nog Claudia?) en nu werd haar dus een drankje aangeboden. Na een paar dansjes op de trommel muziek was het vlees klaar en konden we aanvallen. Veels te veel gekocht natuurlijk en we konden wel drie doggybags mee naar huis nemen. Papa had nog 2 seconde al een lekkere vetvlek op zijn broek en mama dook na het eten maar weer het café in met Shaar en Mo. Ik had tegen Shari gezegd dat ze mama maar een jagerbomb moest geven dat vind ze vast lekker. Ik had niet verwacht dat ze het ook echt zou opdrinken maar toen het toch allemaal best wel lang duurde dacht ik laat ik maar eens een kijkje nemen, en daar zaten ze hoor aan de bar met hun borreltje. Mama vond het toch best wel lekker dus hebben er daarna nog maar eentje op. Toen werd het wel hoog tijd om weer naar huis toe te gaan want de koffers voor de Garden route moesten ook nog ingepakt worden die avond.
Volgens mij heeft iedereen die avond geslapen als een roosje en wij maandag ochtend weer naar het werk en papa en mama zijn nu road trip. Heel veel plezier paps en mams en geniet er van!
Dit was het weer voorlopig tot over een paar weken!

Liefs, xxx

Lobke


  • 16 April 2013 - 15:49

    Corina:

    Hoi Lobke
    We zitten nu in Plettenburg bay jou verslag te lezen.
    Het was een super leuke week met jou en je vrienden. We hebben ontzettend veel gezien en nu we de Garden Route rijden, komen we weer ogen te kort.
    De natuur is geweldig, we zitten in een leuk backpackers hostel, voelen ons weer 20, ha, ha.
    Groetjes papa en mama en tot volgende week maandag, XXX

  • 16 April 2013 - 17:40

    Claudia:

    Hey Lobke , Dick en Corina

    Geweldig leuk weer om te lezen hoe goed jullie je daar vermaken.
    En ik weet nog wel van die die slapeloze nacht in de skibus maar vlg mij zou ik niemand van die gasten meer herkennen.Het waren behoorlijke kakkers.
    Geniet met volle teugen van Zuid Afrika en van elkaar en ik ben superbenieuwd naar de verhalen straks.
    En Lobke, ik hoorde dat je een baan hebt, hartstikke goed en proficiat ermee.
    Groetjes,Claudia

  • 16 April 2013 - 17:58

    Job:

    heee zussie!

    super mooi verhaal joh , ik zou graag ook langs willen komen , maar helaas.
    Miss over 20 jaar ooit een keer ofso haha wie weet.
    Heel veel plezier nog en geniet ervan !!
    Succes!!

    Xxx Job

  • 19 April 2013 - 12:38

    Jac En Jose:

    Hoi Loké,
    Weer eventjes ' wees' geweest? Maar niet meer voor lang:-) ik stuur je even kort berichtje. Oma in paniek want haar pc is gecrash t. Ze wil je laten weten dat het snel wordt opgelost maar ze kan nu de eerste paar dagen niet reageren. Groetjes aan papa en mama en geniet nog van elkaar

  • 19 April 2013 - 17:30

    Stef:

    Was weer een mooi verslag nog veel plezier en groetjes stef jeroen en emily

  • 24 April 2013 - 10:10

    Opa Oma:

    Hallo Lobke Corina en Dick,
    de pc is weer gelukkig gemaakt het heeft wel een hele tijd geduurd,
    maar ik ben blij dat ik het mooie verslag weer kan lezen en dat papa en mama het daar prima naar hun zin heben en er van genieten,als ze thuis zijn dan hooren wij de verhalen,heel graag.
    leuk dat je al werk hebt proficiat.

    heel veel groeten

    Opa Oma xxxxxx

  • 24 April 2013 - 17:30

    Willeke:

    hee weer een leuk verhaal geniet er nog even van met pap en mam want ze gaan zo weer terug naar huis en dan begint het voor jou ook te korte, maar je hebt wel iets moois om op terug te kijken
    nog veel plezier en tot gauw gr van ons alle

  • 24 April 2013 - 22:31

    0pa Oma:

    test

  • 24 April 2013 - 22:33

    0pa 0ma:

    test

  • 24 April 2013 - 22:56

    Piet En Wilma:

    Hoi lobke
    Wat een leuk en lang verslag. Je maakt er wel een te gekke tijd mee. Dit is iets wat ze je nooit meer afnemen. Dus geniet ervan. Merk ook dat dick en corina zich prima vermaken. Nog een te gekke tijd want je bent ECHT al over de helft. Veel liefst van ons. Piet en Wilma

  • 26 April 2013 - 09:31

    Lobke:

    HeeHee Lieve familie en vrienden,

    Bedankt voor alle leuke en lieve berichtjes.
    Papa en mama gisteren naar het vliegveld gebracht en ze landen over een uurtje in Nederland.
    Als ik ook voor hun mag spreken we hebben een paar top weken gehad, heel veel gezien en gedaan en lekker weer gehad.
    Fijn dat de computer het weer doet opa en oma.
    Tot over een paar weekjes!

    Liefs,

    xxx


    Lobke

  • 26 April 2013 - 15:14

    Opa Oma:

    Papa en Mama zijn al thuis wij waren in Kaatsheuvel toen ze aankwamen,
    alles is prima gegaan.de mooie verhalen die krijgen we nog te horen,

    heel veel liefs uit loon op zand er is hier regen al heel de dag.

    OPa Oma xxxx

  • 26 April 2013 - 22:16

    Corina:

    Hoi Lobke
    Ik mis het al wel hoor al die drukte in Kaapstad het mooie weer, de prachtige natuur. Terug in Nederland is het weer nat, koud!!
    Het was fijn om te zien dat het erg goed gaat met jou en dat je vele vrienden maakt.
    Het waren voor ons ook super weken, een tijd om nooit te vergeten.
    De groeten daar aan iedereen en vooral aan de huis kakkerlak, Karel.!!! en zijn familie!!!
    Groetjes uit de Kets

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lobke

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 449
Totaal aantal bezoekers 14218

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2012 - 10 Juni 2013

Afstuderen in Z-A

Landen bezocht: