Begin van de laatste maand - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lobke Summeren - WaarBenJij.nu Begin van de laatste maand - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lobke Summeren - WaarBenJij.nu

Begin van de laatste maand

Door: Lobke

Blijf op de hoogte en volg Lobke

06 Mei 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Lieve familie en vrienden,

Oepsie, het is al weer drie weken geleden dat ik een verslagje heb geschreven. Heb het ook best wel druk de laatste tijd want het einde is al in zicht. Op stage zijn we druk bezig met ons laatste experiment en ons eindverslag schrijven en in het weekend willen nog genieten van het mooie weer. Ik hoop mijn verslag vandaag wel af te krijgen na poging nummer 5.

Papa en mama zijn inmiddels al weer terug in ons koude kikkerlandje. Het waren een paar super leuke weken dat ze hier waren. Terwijl zij heerlijk de Garden Route aan het rijden waren en tussen de olifanten en leeuwen reden was ik gewoon druk aan het werk. Gelukkig ging de week heel snel voorbij en stond het 3 daagse afscheidsfeestje van Lizzy gepland. Donderdag nog lekker uit eten geweest bij Fat Cactus en daarna nog een dansje wagen in de Dubliner. Beetje jammer wel dat de volgende dag bijna iedereen last het van zijn buik door de kip van de Fat Cactus. Vrijdag stond de suprise party voor Liz gepland, natuurlijk liep het bij ons op stage lekker uit en was het nog wel even stressen om alles op tijd klaar te krijgen met een braai plaats die ook 3 dubbel geboekt was. Terwijl de mannen alles aan het klaar zetten waren en de boel aan het versieren probeerde wij Lizzy een beetje bezig te houden maar ze vond ons toch allemaal wel verdacht onrustig. Uiteindelijk was dan alles klaar en hebben we haar geblinddoekt naar de braai plaats geleid. Ze was echt heel erg verrast en had dit niet verwacht, het was echt super gezellig en hebben hele mooie speeches gehoord. Hierna nog gezellig op stap en de volgende dag stonden we weer fris en fruitig op om te gaan sandboarden! Ik heb heel lang getwijfeld of ik dat hier nog wilden doen omdat we normaal altijd op wintersport gingen maar dat dit jaar niet heb kunnen doen. Toen kwam er een actie op groupon en zijn we toch gegaan, en gaaf dat het was. Ik vond het echt super leuk en wist gelijk weer waarom ik snowboarden ook zo heb gemist. Het is wel een klein beetje anders omdat het zand best wel stroef is en je elke keer je board weer moet waxen en ook wel raar om met je bergschoenen, korte broek en hempje op een snowboard te staan. ’ s Avonds zijn we natuurlijk weer op stap gegaan en zondag lekker uitbrakken bij het zwembad in Seapoint, wat plan H ongeveer geworden was. Daarna nog lekker bij Big route gegeten, dit zijn echt de lekkerste pizza’s van Kaapstad en toen voldaan naar bedje toe.

In de week dat papa en mama op Garden Route waren heb ik me dus prima vermaakt, hun laatste paar dagen hebben ze hier nog in Kaapstad doorgebracht terwijl ik wel gewoon moest werken maar we konden s’ avonds wel gezellig met z’n drieën uit eten. Maandag tapas gegeten, dinsdag naar mama Africa en voor woensdag de laatste avond samen had ik Test kitchen gereserveerd. Om bij het begin te beginnen, de tapas waren heerlijk! Het was een net iets luxer tentje dan dat wij normaal gesproken van tapas gewend zijn maar erg lekker, dit zat in Longstreet en toevallig was de rest van de groep ook in Longstreet om nog een drankje met Liz te doen. Hier zijn we dus even bij aangeschoven en daarna weer naar huis om toch nog een beetje op tijd in bed te liggen. De volgende dag was het tijd om naar Nederland te gaan voor Liz, echt super jammer en we missen er allemaal heel erg. Moniek en ik werden door Jeroen, Reinout en Carlo opgehaald van stage om naar het vliegveld te gaan, hier hebben we nog even met Liz, Shaar, Lee en Rene gezeten en toen was het dan toch echt tijd om naar de gate te gaan. Het was wel even emotioneel maar gelukkig duurt het nu niet al te lang meer of we zien haar weer (we doen trouwens elk weekend een drankje op je hoor Liz!) hierna hebben ze mij afgezet bij het hostel van papa en mama en zijn we daarna naar mama Africa gegaan om te eten. Een lekker stukje springbok, wild zwijn of boboti en toen nog een cocktail en springbok (shotje) aan de bar onder het genot van Afrikaanse klanken.
Woensdag hebben papa en mama mij opgehaald van stage want we gingen uit eten bij Test Kitchen voor onze laatste avond samen in Afrika, dit restaurant ligt vlak bij stage dus dat was net zo makkelijk. Ik denk dat dit restaurant in Nederland wel 2 of 3 sterren zou hebben zo goed! Ik weet nu eigenlijk al niet meer wat ik allemaal op heb maar het was stuk voor stuk heerlijk. Vooral de opmaak van de borden waren prachtig, net kleine schilderijtjes op je bord. We hadden allemaal een drie gangen menu maar uiteindelijk hebben we wel acht gangen op met alle kleine amuses tussendoor. De volgende dag was ik vrij maar moest nog vroeger op dan normaal voor stage want ik ging met papa en mama naar Robbeneiland. Je kunt natuurlijk niet in Kaapstad zijn geweest zonder Robbeneiland gezien te hebben. We hadden de boot van 9uur maar Afrikaanse tijd liep dit een uurtje uit, wat het wel weer helemaal goed maakte was dat het die dag 35 graden was en we met een catamaran naar het eiland gingen. Naar een boot tochtje van ongeveer een uur kwamen we bij het eiland aan waar we met een bus rond hebben gereden en uitleg kregen, ook hebben we de gevangenis van binnen gezien waar een ex gevangene uitleg gaf. Op de terug weg met de catamaran naar het vaste land zagen vlak bij de haven opeens een paar dolfijnen, de stuurman die overigens nog maar 1 been had, bleef hier een paar rondjes om heen varen en we hebben ze prachtig op de film kunnen zetten. Dit was echt heel gaaf om te zien, dolfijnen!! Gewoon mijn lievelingsdieren vanaf dat ik een klein meisje was. Nu heb ik hier in Afrika wel alle zeedieren gezien die ik gezien wou hebben denk ik, walvissen, zeehonden, pinguïns, haaien en dolfijnen. Hierna hebben we in waterfront nog lekker iets gegeten en daarna was het tijd om terug naar het hotel te gaan om de koffers nog verder in te pakken en naar het vliegveld te rijden. Bij het vliegveld hebben we nog snel wat kunnen drinken en ook toen was het voor papa en mama tijd om naar de gate te gaan. Met het uitzwaaien had ik nu niet zo heel veel moeite omdat je weet dat het nog maar een paar weken is voordat je ze weer ziet. Toen op mijn gemakje terug naar huis gereden met de verontstelling dat al m’n huisgenoten al wel gegeten zouden hebben maar Carlo was nog druk in de keuken bezig met hutspot maken voor 8 personen, nou dan kan er ook nog wel eentje bij dus rond 10uur ’s avonds zaten we met z’n alle aan de hutspot met spekjes, geïmporteerde rookworst en appelmoes, heerlijk wanneer het 30 graden is geweest.

Vrijdag zijn Moniek en ik niet uit geweest want de volgende ochtend hadden wij een afspraak met Doctor Fish. In Blouberg kregen we een heerlijke voet massage en scrub behandeling, vervolgens met je voeten in een bak met hongerige visjes, aaah wat kietelt dat zeg. Ik wou bijna uit respons mijn voeten uit die bak gooien maar dan zouden alle visjes door de kamer vliegen dus heb dat toch maar niet gedaan. Na een tijdje raakte je er ook wel aan gewend en was het eigenlijk best wel lekker, vervolgens nog een mooi kleurtje op mijn teennagels en onze voetjes waren weer heerlijk zacht. Toen zijn we nog even snel naar de Old biscuit mill gereden om Carlo te verassen die daar aan het werk was en toen snel door naar het hotel om Shaar, Lee en Claire op te halen om naar Franschoek te gaan voor wat wijn proeverij. Hier waren we ook nog niet geweest en het was echt prachtig, net alsof je opeens in Frankrijk bent en het is hier nu natuurlijk herfst en dat merk je ook goed, de kleuren van de bomen en wijngaarden zijn dan super mooi. Op al het moois na smaakte de wijntjes ook heerlijk, na de proeverij hebben we buiten bij een klein beekje nog een beetje gepicknickt en wat foto’s gemaakt. Toen nog een terrasje gepakt in Franschoek en op ons gemak terug naar het hotel gereden. Hier heel lui pizza gehaald en sushi besteld, s’ avonds zijn Mo, Shaar en ik nog op stap geweest wat weer erg gezellig was. Toen wij eenmaal thuis waren ging bij de mannen de wekker al weer want hun gingen shark cage diven. Zondag hebben we eigenlijk niet zo heel veel gedaan, we moesten ook even terug naar stage en hebben rustig een filmpje gekeken.

Maandag ochtend moesten we helaas ons autotje weer inleveren, heel verast dat we niet over onze kilometers waren. Ook zijn we afgelopen week beginnen met ons laatste experiment, PFGE. Het is best wel veel werk en 1 PFGE kost je zeker 3 dagen voordat je resultaat hebt als alles goed gaat. Dinsdag 30 april was natuurlijk de troonwisseling. Gelukkig hebben we hier op stage best wel veel meegekregen via youtube livestream. Ik had het niet verwacht maar vond het toch er mooi om te zien. Toen we klaar waren op stage zijn we snel naar huis gegaan en wat gegeten om vervolgens naar Tommy’s sportbar te gaan waar de rest al heel de middag was geweest. Hier werd alles live uitgezonden en er was een echt Nederlands feestje met Nederlandstalige muziek, kroketten en bitterballen. Het was erg gezellig, iedereen helemaal in het oranje verkleed en lekker meebleren met de muziek. De volgende dag waren we gelukkig wel vrij want het was de dag van de arbeid. Helaas moesten Moniek en ik wel even naar stage maar de rest ging naar Crystell pools waar wij al een keer geweest waren. De rest van de middag hebben we bij het zwembad doorgebracht. Donderdag en vrijdag was weer gewoon werken dag en ook druk werken dag. Vrijdag avond hebben we eerst heerlijk kip madras op, die Knorr wereld gerechten mis ik toch ook wel. Daarna zijn Shaar, mo en ik weer op stap geweest maar hadden het niet laat gemaakt. Zaterdag ochtend redelijk op tijd gingen Carlo, Moniek en ik naar de stad om nog wat souvenirtjes te kopen en een beetje rond te lopen. Het was al een hele tijd geleden dat we echt in de stad waren en het was eigenlijk best wel gezellig. Toen te voet naar waterfront om daar lekker aan het water te lunchen, later kwam ook Rene ons vergezellen en was het gezinnetje weer herenigt. Na wat wijntjes in de zon genuttigd te hebben gingen we boodschappen doen voor het avond eten…rapapa rapapaaa: pannenkoeken! Toen we thuis kwamen eerst nog een powernapje gedaan met z’n vieren en vervolgens lekker gegeten. ’ s Avonds weer als vanouds met heel de groep op stap, we dachten laten we weer eens naar Claremont gaan voor de afwisseling maar hier was eigenlijk niet zo heel veel te beleven. Mijn lieve vriendinnetjes uit Nederland zijn dit weekend naar Belgie voor een gezellig meiden weekendje, ik vind het natuurlijk erg jammer dat ik dit moet missen maar hopelijk hebben ze heel veel lol en plezier gehad. Mis jullie wel hoor lieverds! En omdat de meiden weg waren zijn de jongens natuurlijk maar met z’n drieën op stap geweest, ik werd heerlijk lastig gevallen door Hein, Wessel en Mendel, jullie missen ons natuurlijk ook gewoon. Het was vast een hele gezellige avond. Wij hebben toen toch maar de taxi gepakt naar Longstreet en bij bobs bar zijn we geëindigd. Hier was het feestje al in volle gang en Moniek was zo goed in muntjes in de fooien pot gooien dat de gratis shotjes er bij ons toch ook wel goed ingingen. Op een gegeven moment ging er zelfs een schuimmachine aan dus hadden we nog een halve schuimparty en later kwam er opeens een soort gas binnen wat wel wat minder was want iedereen kreeg het er heel benauwd van en moest erg hoesten. Gelukkig was het na een tijdje wel weer weg en konden we gewoon weer terug naar binnen. Afterparty at our place, lekker eitjes bakken en daarna heerlijk slapen. Ook deze zondag moesten Moniek en ik heel even naar stage maar gelukkig mochten we de chico van Reinout en Jeroen lenen dus we waren zo op en neer. Ook was oma Pijnenburg vandaag jarig en heb haar nog even via de telefoon gesproken, nog gefeliciteerd oma! ’ s Middags zijn we naar Llandudno beach geweest. We hebben wel echt geluk met het weer want ondanks dat het toch echt al herfst is hier hebben we in de weekenden prachtig weer. Llandudno is een van de weinige dingen die nog op ons lijstje stond, het schijnt een super mooi strand te zijn waar we dus nog niet geweest waren. Het ligt tussen Camps bay en Hout bay in en inderdaad het is echt super mooi. Super blauw water, witte stranden en mooie rotspartijen. Onderweg naar het strand rook Carlo opeens braai lucht en toen kwamen we op het briljante idee om zelf thuis ook te gaan braaien. Eigenlijk heel stom dat we dat nog nooit eerder hadden gedaan, dus toen de zon onder was zijn we met een prachtige lucht terug naar het hotel gereden. Nog even een pitstop bij het tankstation voor stokbrood en vlees en daarna snel de braai aangemaakt. Hier hebben we heerlijk met z’n alle gegeten en gekletst. Na het eten nog snel even een aflevering Friends kijken en toen weer heerlijk naar bedje toe. Vandaag weer het begin van een nieuwe week, gelukkig nu al twee dingen van mijn To do list af kunnen strepen, 1 is geld storten voor Namibië, check en 2 reisverslag afschrijven, ook check!
Moniek en ik gaan 26 mei voor 7 dagen naar Namibië om toch nog iets meer van Afrika te zien. Kijk er erg naar uit naar deze mooie reis maar eerst nog mijn eindverslag op tijd zien af te krijgen.
Dit was het weer voorlopig, ik ga weer vlug aan het werk.

Heel veel liefs,

Xxx

Lobke

  • 06 Mei 2013 - 14:57

    Rudy:

    Zo leuk om het allemaal te lezen en ook nog te weten hoe het precies is daar! :P
    Gelukkig begint hier de temperatuur eindelijk een beetje op de Kaapse lente/winter te lijken :)

    In Nederland snel eens bijpraten!

    x

  • 06 Mei 2013 - 18:02

    Lotte:

    Wauw wat klinkt het weer heerlijk! Zo'n leventje zou hier in Nederland ook moeten kunnen, beetje stappen, eten, chillen en mooie dingen zien

  • 06 Mei 2013 - 18:04

    Lotte:

    Hm hij plaatst maar mn halve reactie, maar echt super leuk allemaal

  • 06 Mei 2013 - 18:28

    Opa Oma:

    Wat is het weer een mooi verslag, Maar de 1000 fotoos zijn super met het verhaal van papa en mama er bij tot weerziens
    heel veel groeten van Opa & Oma.
    xxxx

  • 07 Mei 2013 - 20:42

    Stef:

    Weer een leuk verslag en het verbaast me dat je nu pas schrijft dat je een keer ziek bent geworden van het eten en dat naar zoveel braaien en andere kipgerechten.ik heb van jullie mama gehoord dat je geen extra lovehandels hebt gekregen dus knap hoor. Groetjes stef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lobke

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 14217

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2012 - 10 Juni 2013

Afstuderen in Z-A

Landen bezocht: