Happy B’day and Holi One Festival - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lobke Summeren - WaarBenJij.nu Happy B’day and Holi One Festival - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lobke Summeren - WaarBenJij.nu

Happy B’day and Holi One Festival

Door: Lobke

Blijf op de hoogte en volg Lobke

05 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Lieve familie en vrienden,

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar wat vliegt de tijd toch voorbij. Ik hoop dat het in Nederland net zo snel gaat als hier of misschien liever zelfs iets minder snel. Moniek en ik zitten hier nu al een dikke 4 maanden en moeten er eigenlijk nog steeds niet aan denken om naar huis te gaan. Gelukkig hebben we nog 3 maanden te gaan maar verwacht dat die ook voorbij zullen vliegen. Woensdag komen de ouders en het broertje van Moniek al deze kant op voor een heerlijke 3 weken. Daarna weer een gewone 2 weken en dan zijn mijn ouders al aan de beurt. Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen want heb nog een verhaal te schrijven over de afgelopen 2 weken.

Als eerste voordat ik het vergeet, heel erg bedankt allemaal voor al de lieve berichtjes en kaartjes die ik voor mijn verjaardag heb gehad! Dank jullie wel =).
Wel een beetje raar hoor om voor het eerst in 21 jaar tijd mijn verjaardag in de zomer te vieren, had ik een paar jaar geleden nooit gedacht. Vorig jaar stond ik nog tot mijn knieën in de sneeuw in Flaine en dit jaar loop ik in een hempje rond met 30°C.
De ochtend begon al goed, ik was natuurlijk iets te vroeg wakker en betrapte Moniek met het versieren van ons huisje, echt super lief! Toch maar weer snel in bed gekropen en nog even blijven liggen, daarna heerlijk ontbeten met Mo en Carlo en heel erg verwend met allemaal leuke kado’tjes. Toen samen met 25 cupcakjes in een busje onderweg naar stage. Hier werd ik ook met knuffels en felicitaties ontvangen. Had het eerst niet zo in de gaten maar 21 jaar schijnt hier in Zuid – Afrika echt een mijl paal te zijn, vanaf dat moment ben je echt volwassen. Het is een beetje zoals de sweet 16’s in Amerika en 18 worden bij ons in Nederland. Gelukkig hadden we geen samples deze dag en was dus lekker rustig. Onderweg van het ziekenhuis weer terug naar het lab kreeg ik nog wel even bijna een hartverzakking want werd opeens door vriendje lief gebeld. Wessel had nog nooit gebeld maar omdat ik jarig was belde hij me op vanuit Ierland, heel leuk om hem zo door de telefoon te horen. Natuurlijk spreken we elkaar ook nog wel via skype maar het was een leuke verassing. De afdeling had een braai georganiseerd bij de Mac (soort van studenten soos vlak bij ons stage gebouw), dus rond een uur of 3 al het lekkere eten die kant op gebracht en de braai aangemaakt. Ook Ans en Nicole zijn nog langs geweest om ook gezellig mee te braaien en de nodige alcohol te komen brengen. Na heerlijk gegeten te hebben lekker naar huis gegaan en ik dacht het wel gehad te hebben met alle verassingen en kado’s maar nee hoor… toen we thuis kwamen moest Moniek heel even weg en kwam al snel weer terug samen met Linde ons vorige huisgenootje met achter hun rug heerlijke en mooi versierde cupcakejes van Charlie’s bakery. Ze zagen er echt zo mooi uit, er stonden teksten als Happy Birthday op en Lobke 21 en ook 3 cakjes met leuke Afrikaanse dieren. Eigenlijk zonde om op te eten maar we hebben ze toch wel even geproefd hoor. Het was echt een top verjaardag maar ik was eigenlijk ook wel blij dat het nu gedaan was met alle verassingen voor dit jaar. Maar nee hoor, mijn super lieve vriendinnetjes uit Nederland zijn me nog niet vergeten en hebben zonder dat ik ook maar iets door had twee kaartjes voor Cirque du Soleil gekocht hier in Kaapstad. En vrijdag is het al zo ver dan mogen Moniek en ik er naar toe, echt super gaaf! Heb er heel veel zin in, dank jullie wel meiden!
Ondertussen vonden JJ en Dee (twee afrikaanse vrienden) het niet kunnen dat ik mijn 21e verjaardag zo voorbij zou laten gaan zonder ’s avonds nog een drankje te doen, en hier hadden ze natuurlijk ook wel gelijk in. Dus ’s avonds nog met Lizzy, Moniek, JJ, en Dee aan de cocktails gezeten bij Cubana. De avond zijn we geëindigd in een gay bar dus het is niet nodig om te vertellen hoe gezellig het was denk ik.

Ondertussen hebben we al heel veel gezien en gedaan hier in Kaapstad alleen de Hop on Hop off bus stond nog wel op ons lijstje. Dit weekend was ook het Hermanus weekend van 4exchange dus veel Nederlanders waren niet in het hotel. Moniek en besloten daarom dit weekend maar eens gunstig te besteden door de toerist uit te hangen in onze eigen stad. Je hebt ze vast ooit al wel eens ergens zien rijden van die rode dubbeldekkers vol toeristen, nou Mo en ik zaten hier tussen hoor. We hadden er eigenlijk niet zo heel veel van verwacht maar het is echt heel leuk, veel leuker dan verwacht. Tijdens de bus tour hebben we een Township tour gehad in de sloppenwijk Imizamo Yethu in Hout bay. We werden hier rondgeleid door Kenny die zelf ook uit Imizamo komt. Ik vind het zo raar om te zeggen dat het heel mooi was want mooi is het er eigenlijk absoluut niet, maar wel heel mooi om te zien hoe de mensen daar leven en hoe ze genieten van het leven. Ik vond dat de mensen daar heel voor positiviteit uitstraalde en er werd veel georganiseerd en gedaan aan de criminaliteit en werkeloosheid.
Verder zijn we nog uitgestapt bij een wijngaard. Heel iets anders opeens maar ook heeel mooi. Het leek net alsof we in Frankrijk beland waren en dan te bedenken dat de grote vol gebouwde stad op nog geen 20 minuten rijden ligt. Hier hebben we heerlijk wijntje gedronken en toen weer snel naar de bus gerend want dat was de laatste terug naar de stad. Onze laatste stop was in Waterfront, hier hebben nog lekker iets gegeten omdat we vonden dat we meer buiten de deur moesten gaan eten. Vergeleken met andere studenten koken wij namelijk heel erg veel. Maar we zijn nu goed op weg om verschillende restaurantjes te gaan proberen.
’s Avonds natuurlijk weer een stapje gezet in Longstreet. Was weer als vanouds heel gezellig, deze keer met Carlo onze nieuwe huisgenoot, Reggie en Rudy.
Zondag hebben we onze rol als toerist verder vervuld en zijn we samen met Carlo naar Bo – Kaap geweest. Dit is een Moslim wijk hier in Kaapstad en het opvallende is dat alle huisjes hele vrolijke kleuren hebben. Je kunt daar gerust zeggen in woon in die en die straat in het blauwe, gele, roze, oranje of paarse huis. Vervolgens nog even voetbal gekeken in Tommy’s sport bar en daarna gezond naar huis gewandeld door het park.

Na een week heel hard ploeteren en werken was het weer hoog tijd voor een nieuw weekend!

Owja, zou het bijna vergeten. We hebben afgelopen week ook nog een keer Lion’s Head beklommen. Dit hadden we al gedaan gewoon een keer overdag, met zonsondergang, in de regen en nu vonden we het toch wel hoog tijd worden om ook een keer zonsopkomst te bewonderen. Ik had dit volgens mij ook al in mijn vorige verslag verteld maar toen ging het niet door vanwege het iets mindere weer. Maar afgelopen woensdag ging de wekker toch echt al om 4:30 en zaten we om 5:00 in te auto onderweg naar Lion’s Head. Samen met Lizzy, Shari, Leandra en Rene zijn we in een uurtje naar boven gelopen. De eerste 10 minuten in het pikke donker en vervolgens in het licht van de volle maan (hebben we dat ook weer gehad). We hadden niet verwacht iemand tegen te komen zo vroeg op de ochtend maar eenmaal boven op de berg zaten er echt al 20 mensen te wachten tot de zon op kwam. Het was ondertussen al wel iets lichter geworden en we hoefde maar heel even te wachten en daar was hij dan, net alsof er iemand met een touwtje aan trok kwam de zon op, en snel ook trouwens. Je voelde het al snel warmer worden en na de nodige foto’s gemaakt te hebben zijn we weer naar beneden geklommen.

Donderdagavond begon voor ons het weekend eigenlijk al. Gezellig uit eten bij Fat Cactus (Mexicaan) samen Lizzy en haar huisgenootjes Shari en Leandra. Misschien moet ik even een afkortingen lijst gaan toevoegen in mijn reisverslagen.
CT = Cape Town
Mo = Moniek
Liz(z) = Lizzy
Lin = Linde
Lo(b) = Lobke
Shaar = Shari
Lee = Leandra

Maar goed, uiteten bij Fat Cactus dus. Was weer heel erg gezellig en ook erg lekker. Het was alleen wel veel te veel en gelukkig vragen ze dan hier altijd of je het misschien mee naar huis wil nemen. Ik had nog meer dan de helft over en als gierige Hollander zeg je dan natuurlijk geen nee. Maar na 5 kannen frozen magarita’s en een tequila shotje verder besloten we ook nog meer even mee naar Longstreet te gaan. Dus ik met mijn doggy bag in mijn handtas de Dubliner in, hier nog even een dansje gedaan en toen toch maar weer redelijk op tijd naar huis. Want de volgende dag was gewoon weer werken dag. Gelukkig weer geen samples en zijn we lekker op tijd gestopt. We waren ook nog steeds niet naar het Dr. Bernard museum geweest dus dat hebben we vrijdag middag gedaan. We kregen een rondleiding van een mevrouw die heel leuk en enthousiast kon vertellen. Vanaf het begin van het ongeluk, het leven van Bernard, de harttransplantatie en het ziekenhuis werd in detail verteld. Verder mocht je ook een kijkje nemen in de operatie zaal waar ongeveer 50 jaar geleden precies op die plek de eerste succesvolle hart transplantatie ter wereld werd gedaan.
Na deze zeer leerzame en interessante tour zijn we naar de stad gegaan waar we met Liz, Shaar en Lee hadden afgesproken om te kijken voor witte T-shirtjes omdat we zaterdag naar het Holi one festival zouden gaan en de dresscode wit was. Geslaagd bij Mr. Price en daarna onze auto opgehaald! Jaja, super leuk want de komende twee maanden hebben we weer een auto’tje. Deze keer een witte Hyundai i10. Natuurlijk ook voor als onze ouders komen.

Zaterdag was het dan zover, Holi one festival! Helaas konden Lee en Shaar niet meer mee omdat het al uitverkocht was maar we hebben eerst nog wel gezellig met z’n alle gelucht bij Lizzy thuis en Melissa kwam later ook hier naar toe. Even snel en drankje gedaan en toen op weg naar de Grand parade (z’n 10 minuten lopen van het hotel) waar het festival al volop was begonnen. Onderweg kwamen we al allemaal gekleurde mensen tegen maar ook mensen die nog gewoon wit waren. Eenmaal binnen werd het eerste zakje poeder al geopend. Owja, misschien ook wel handig om even uit te leggen wat een Holi festival is. Holi komt uit India en is daar een jaarlijks feest, dit jaar was het voor het eerst in Kaapstad vandaar Holi one. Dit festival bestaat in India al jaren en wordt gehouden om racisme tegen te gaan. Vroeger was er erg veel racisme in India en met het Holi festival is iedereen gekleurd en kun je dus niet iemand op zijn huidskleur oordelen.
Hier in Kaapstad hing er in ieder geval een hele leuke en gezellige sfeer. Iedereen was heel erg vrolijk en opgewekt en er draaide verschillende dj’s goede dans muziek. Het festival duurde van 12:00 tot 22:00 en elke uur had je de countdown (aftellen). Ieder uur werd er afgeteld tot het hele uur en dan kwam er weer een kleur explosie. Ongeveer 10.000 mensen die allemaal tegelijk verschillende kleuren de lucht in gooien geeft een heel mooi effect kan ik je vertellen maar ook wel een hoop stoffigheid. Na een paar uur kon ik al niemand meer herkennen en op het eind van de avond leken we allemaal wel op marsmannetjes. Maar het was een top feest! Ik zou het zo weer over doen, lekker weer, vrolijke kleuren en gezellige mensen, wat wil je nou nog meer.
Om 22:00 toch ook maar naar huis gegaan en vlug de douche in, bah bah zeg. Alles zag bruin en er kwam nog roze poeder uit mijn oren, maar toen iedereen weer redelijk schoon was en andere kleren had aangetrokken zijn we weer gezellig gaan verder feesten in Longstreet.

Zondag was weer een mooie zomerdag en hebben we lekker bij het zwembad gelegen. Daarna een late lunch gegeten bij JC en ’ s avonds naar Goldfish!
Goldfish bestaat uit 2 Zuid – Afrikaanse dj’s die house muziek maken. Ik kende ze al wel voordat ik naar Kaapstad ging maar hier hoor je het echt overal. Het concert was dan ook helemaal uitverkocht. Wel heel toevallig want Lotte heeft ze gewoon eerder dan mij gezien ongeveer een maand geleden in Amsterdam. Hier traden ze op in de botanische tuinen van Kirstenbosch. Een heel mooi maar ook wel apart concert plaatje. Midden tussen de bergen op een heel groot grasveld zaten allemaal mensen jong en oud op een picknick kleedje lekker te eten en te drinken en van de muziek te genieten.
Lopen Lizzy en ik naar de wc wordt ik opeens aangesproken door Stijn! De jongen van de bloemen, echt heel grappig want ik had hem al wel via facebook gesproken maar eigenlijk nog nooit in het echt gezien, en hij komt gewoon uit Waalwijk.

Maar na een feestelijke zaterdag en relaxte zondag was het weekend al weer voorbij en was het zo weer maandag ochtend, werkendag.

Heel veel liefs,

Xxx

Lobke

  • 05 Maart 2013 - 10:44

    Moniek:

    Leuk verhaal! En suuuuuper lief het cadeautje van je vriendinnetjes!! Nogmaals thanks! X

  • 05 Maart 2013 - 11:31

    Sanne:

    Wauw Lobke, wat een fijne tijd heb jij daar!! Enjoy

  • 05 Maart 2013 - 11:31

    Sanne:

    Wauw Lobke, wat een fijne tijd heb jij daar!! Enjoy

  • 05 Maart 2013 - 17:56

    Jac En Jose:

    Hey nichtje,
    Weer een geweldig verslag....ik geniet iedere keer als ik je belevenissen lees. Ik
    snap dat de tijd vliegt maar je geniet volgens mij van iedere dag. Lieve groetjes

  • 06 Maart 2013 - 13:12

    Opa Oma:

    Hallo Lopke.

    Wat is het weer leuk om alles wat je beleefd te lezen geweldig.
    Hier in loon op zand is nog niets veranderd,vandaag is de zon er het is op dit momend 14 gr.
    Opa & Oma wensen je nog een paar fijne maanden.

    heel veel groeten Opa Oma xxxx.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lobke

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 582
Totaal aantal bezoekers 14231

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2012 - 10 Juni 2013

Afstuderen in Z-A

Landen bezocht: