Naar de haaien! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lobke Summeren - WaarBenJij.nu Naar de haaien! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lobke Summeren - WaarBenJij.nu

Naar de haaien!

Door: Lobke

Blijf op de hoogte en volg Lobke

04 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Lieve vrienden en familie,

Hoe is het allemaal in ons koude kikkerlandje? Toch weer geen elfsteden tocht dit jaar. Nog maar een weekje en dan is het al weer carnaval! Ik kan niet zeggen dat ik dat zal gaan misschien maar de verhalen over mensen die op wintersport zijn geweest of nog gaan dan wordt ik toch ook wel een klein beetje jaloers. Hier is het nu volop zomer, ze zeggen dat februari de warmste maand hier is maar tot nu toe valt het wel mee. Het is wel gewoon mooi weer hoor maar niet bloed heet, gelukkig maar.

Vorige keer vertelde ik al over de afscheidsbraai omdat er veel nederlanders weer naar huis zijn nu. We hebben in de week ook nog een afscheidsdinner gehad bij Marco’s african place. Dit is een traditioneel afrikaans restaurant waar ze dan ook typische afrikaanse gerechten serveren zoals: Springbok, struisvogel, krokodil en ander vreemd gedierte. Dat hebben ze natuurlijk allemaal niet in Nederland. Het klinkt misschien niet zo smakelijk maar het was wel echt heel lekker. Verder speelde er ook een afrikaans bandje wat voor een gezellige sfeer zorgde.

In het weekend zijn Moniek in ik weer naar Canal walk geweest, pas voor de tweede keer hoor. We waren allebei uitgekeken op onze klerenkast dus hoog tijd voor wat nieuws. Dit was dat super mega grote winkelcentrum met wel 500 winkels. Eerst nog even snel wat bijgekleurd bij het zwembad en ’ s middags zijn we lekker gaan winkelen, shop till we drop was ons motto! Haha, en we zijn goed geslaagd hoor nieuwe hempjes, bikini, broeken. Die avond zijn we dan ook maar niet op stap geweest voor het eerst hier in Kaapstad, even lekker een avondje op de bank hangen met een goede film. De volgende dag zijn we samen met Steward, Dee, Pieter en Charlie naar Mzoli’s geweest. Mzoli’s is een braai plaats in de township (sloppenwijk) Gugulethu. Hier komen op zondag middag veel locals en toeristen bij een om gezellig samen te eten, drinken en dansen.
Naast Mzoli’s zit een soort slager waar je het vlees kunt kopen je krijgt dan een nummer en naar ongeveer een uurtje kun je met dat nummer je gebraaide vlees komen ophalen. Ondertussen draaien ze bij Mzoli’s swingende muziek en is iedereen volop aan het drinken. Ook buiten op straat wordt er flink wat gefeest. De sfeer is heel gezellig en iedereen geniet van het lekkere weer en eten. Er wordt je wel aangeraden om voor het donker weer terug naar de stad te gaan omdat het dan minder veilig is in de townships.

Door de week werken we natuurlijk ook nog gewoon heel hard en hebben we inmiddels 53 platen met diskdiffusies afgelezen en 16 hodge testen. Voor de meeste mensen zal dit wel als chinees klinken dus zal het proberen even kort toe te lichten.
Naast de carbapenemase screeningen die we dagelijks uitvoeren voor Clinton onze stagebegeleider hebben we ook nog ons eigen project. Hiervoor hebben we verschillende stammen uit de vriezer gehaald en gaan we de testen die al eerder gedaan zijn of juist nog niet gedaan zijn herhalen. Om het antibiogram (antibiogram = gevoeligheids patroon) van een bacterie te bepalen hebben we 53 platen (voedigsbodems) beent met de gewenste bacteriesuspensie. Hiervoor hadden ze trouwens een super cool en handig apparaatje omdat we zovaal platen hadden gebruikte we een roller. Dit is een soort pottenbakkersschijf die rond draaid en als je dan met een wattenstok van binnen naar buiten strijkt wordt heel de plaat mooi beent met de bacteriesuspensie. Maar goed, naar dat gedaan te hebben worden er antibiotica diskjes opgelegd en zet je de platen in een stoof van 37 graden voor 18 – 24 uur. De volgende dag kunnen de platen worden afgelezen. Wanneer de bacterie gevoelig is voor de antibiotica zal deze een zone vertonen, de bacterie groeid dan niet in de buurt van het diskje. Wanneer de bacterie resistent is voor de antibiotica groeid deze gewoon door en krijg je dus geen zone te zien.
De hodge test werkt ook met een antibiotica disk maar heeft weer een net iets ander principe. Ik zal deze jullie maar besparen maar mocht je het interessant vinden kun je het altijd even googelen of als nog vragen.

Afgelopen week zijn we ook weer gezellig met Pieter naar Obz cafe geweest, althans dat was de bedoeling. Eerst gingen we lekker wat eten bij cocoa cha chi. Ik vond het ook heel exotisch klinken maar het is een heel klein en knus restaurante met super lekkere burgers, salades, pizza’s en pasta’s. Ik vind het nog steeds heerlijk dat je hier gewoon voor 15,- makkelijk kunt gaan uiteten incl. drinken. Owja, zou ik nog bijna het super lekkere toetje vergeten: chocolade taart! Jamjamjam :D Vervolgens gingen we dus naar het Obz cafe waar ze op woensdag avond altijd open mic hebben (life muziek). Alleen net deze week waren ze aan het renoveren dus geen muziek. Steward was ook ergens in observertory (dat is de wijk waar het Obz cafe zit) en hij wist nog wel een cafe’tje waar ze wel live muziek hadden die avond. Echt muziek konden we het niet noemen maar het was een soort cabaret met muziek, een beetje net als de lama’s maar dan met afrikaanse humor die ik af en toe nog niet helemaal snap. Het was echt super klein en er kwamen steeds meer mensen dus knus was het wel.

Verder zijn we afgelopen week ook verhuisd, eindelijk! Na 200 keer vragen hebben Moniek en ik nu onze eigen slaapkamer in een nieuw appartementje. Op een paar kakkerlakken, kapote ramen, stinkende wc’s en vieze sokken na is het best oke. Gelukkig komen vandaag de schoonmakers weer en hoop dat het er dan wat beter uitziet. We wonen nu nog samen met een Canadees meisje maar die verhuisd deze week weer dus dan zitten we weer even met z’n tweetjes. Ik verwacht wel dat we weer snel een nieuwe huisgenoot zullen krijgen want de nieuwe stage periodes zijn begonnen en we hebben al veel nieuwe nederlanders in het hotel gezien.

Last but not least, het shark cage diven. Eigenlijk kan ik het in een woord wel beschrijven: GAAF!
Dit was echt heel leuk. In eerste instantie toen Moniek met het idee kwam dacht ik, ben je gek geworden, wie gaat er nu tussen te haaien zwemmen. Maar ik ben nu echt heel blij dat we het toch gedaan hebben. De wekker ging al om 5uur ’ s ochtends, had toch wel weer een beetje dat markt gevoel hoor. Micheal zou eigenlijk ook met ons meegaan maar door omstandigheden kon hij toch niet mee. Hierdoor konden we de tour van 8uur ook niet meer halen maar gelukkig naar wat telefoontjes konden we nog wel met de tour van 12uur mee en werden we nog bij ons hotel opgehaald en afgezet ook. Het shark cage diven is in Gansbaai wat ongeveer 2uur rijden van Kaapstad vandaan is. Dus ja wat doe je ’ s ochtends vroeg om 6uur en je moet nog tot half 10 wachten? Aan het zwembad liggen natuurlijk, ik moest wel aan je denken hoor stef dat jij op dat moment in de vrachtauto opweg naar de markt aan het rijden was. Ben daarna toch nog maar even m’n bedje ingekropen en stipt half 10 werden we opgehaald. In het busje zaten ook twee amerikanen uit New York. Aangekomen in gansbaai stond er een heerlijk ontbijtje voor ons klaar en kregen we uitleg over het shark cage diven. Na een klein uurtje gingen we de boot op. Het was echt ontzettend mistig op zee en dat gaf ook wel een klein beetje een spannend gevoel. Na een kort boot tripje van een kwartiertje waren we aangekomen op de plek waar de haaien zouden zitten. Om ons heen lagen nog wel 4 boten die ook aan het shark cage diven waren dus we hoopte wel dat die niet al onze haaien in pikte.
Met de kop van een tonijn en een nepzeehond in het water lokte we de haaien naar onze boot toe. Ook werd er een soort soepje gemaakt van sardientjes en andere vissen waar de haaien op af zouden komen. Na ongeveer 10 minuten zagen we de eerste haai al, was wel even spannend om ze van zo dichtbij te zien maar ook wel heel gaaf. De eerste 8 mensen maakte zich klaar om de kooi in te gaan, wij hebben wel eerst even gekeken hoe het er allemaal aan toe ging hoor voordat we zelf gingen. Uiteindelijk was het onze beurt om te kooi in te gaan, samen met de New Yorkers zaten we in de kooi. Het water was wel frisjes maar opzich raakte je er zo aan gewend. Als je in de kooi zit heb je zelf geen flauw idee waar die haaien ergens zwemmen dus er staat een mannetje op de boot die het allemaal in de gaten houd en als de haai dicht bij genoeg is roept hij heel hard, DOWN! En dan zie je iedereen snel omlaag het water inzakken. Het zicht onderwater was niet heel goed, je kon ongeveer 3 meter ver kijken maar dit was ver genoeg om de haaien goed te kunnen zien. Het gebeurden zelfs dat de haaien soms de kooi aanraakte met hun staart of vin. De eerste keer dat ik een haai op me af zag komen liet ik wel even uit reflex de kooi los maar alle keren daarna ging ik juist naar voren om het nog beter te kunnen zien. We hebben denk ik 4 of 5 verschillende haaien gezien en de grootste was wel 6 meter lang! We hebben erg gelachen en gegild maar toen ze vroegen wie er nog een keer in de kooi wilden zeiden wij natuurlijk geen nee. Het was echt een hele ervaring en zou het zeker iedereen aanraden om te doen.
Op de terug weg naar Kaapstad heb ik nog even heerlijk in het busje geslapen, al die spanningen waren toch wel vermoeiend.

’ s Avonds zijn we weer gezellig naar Longstreet geweest. Ik had wel zin om een dansje te doen zeker omdat we vorige week niet waren geweest. Ook de jongens uit New York kwamen een drankje doen want ze vlogen zondag nacht al weer terug naar de states. Natuurlijk was Pieter ook weer van de partij en kwamen we toevallig Lizzy en Jaimy uit het hotel ook nog tegen.
Het was weer een lekker dagie.
Zondag hebben we niet zo heel veel meer gedaan, lekker bij het zwembad liggen en een blaadje lezen.
Deze week gaan we weer hard aan het werk en een hockey wedstrijd van de Nederlandse hockeys dames kijken want die zijn nu hier in Kaapstad. Vanavond gaan we gezellig uiteten met Johan en Linde onze oude huisgenootjes, ben benieuwd hoe hun nieuwe kamers bevallen.

Werkse nog allemaal en volgende week is het al gewoon weer carnaval. Alaaf! :D

Liefs, xxx

Lobke

• 04 Februari 2013 - 20:15

Opa Oma:

Hallo Lobke
    Het is weer heel leuk om alles wat julie beleefd hebben te lezen,
    Hier in Loon is het weer nog steets wisselvallig nog lang geen zomer.

Heel veel groeten Opa Oma xxx

• 04 Februari 2013 - 20:29

Jose:

Hey nichtje,
    Eindelijk kan ik je reisverslagen lezen:-) Er ging steeds iets mis maar nu ben je geïnstalleerd op mijn tablet en dat vind ik wel gezellig. Ik ben wel hartstikke jaloers als ik lees over je duik met de haaien. Geweldig lijkt mij dat. Hier gaat het inderdaad zijn gangetje. Het regent en af en toe een uitje er tussendoor. Kortom gewoon Nederlands K... weer. De mannen zijn op de lange latten zich aan het uitsloven en ik zit hier met een plaid op de bank met mijn gips armpje . Al met al weinig spannends te vertellen.
    Lieve groetjes van ons en nu op naar je verjaardag:-)

• 13 Februari 2013 - 10:40

Stef:

Hoi lobke
    Wat heb je weer een mooi verslag geschreven en het is prachtig wat je allemaal mee maakt.
    Genieten van het land,eten,uitgaan en wat werk gewoon een vette tijd.wij hebben weer een fijne wintersport gehad met de heren en maandagmiddag nog een leuke carnaval bij de wetering met jeroen en zijn vrienden inclusief job van emily en job v summeren.wel fijn dat je s,morgens om 5 uur nog aan je oompje denkt.
    Thuis en op de markt gaat alles goed,nog een toffe tijd en groetjes.stef